В состав интересного сборника-конволюта XVI XVIII вв. из музея "Кижи" № 219/2 (в 4°, 283 л.) входит рукопись начала XVIII в. (филигрань "Герб Амстердама"), писанная мелким полууставным письмом и содержащая уникальный корпус полемических материалов против самосожжений (л. 118 198). Центральное сочинение в этом корпусе "Жалобница" поморских старцев (л. 118 135) датируется 1691 г. Таким образом, этот текст был написан чуть ранее известного "Отразительного писания" инока Евфросина, сохранившегося в одном-единственном списке (РНБ. ОЛДП. О. СХХI. Л. 1 55), что делает "Жалобницу" и кижскую рукопись в целом весьма ценным новым источником для изучения полемической старообрядческой литературы 80 90-х годов XVII в.
Более того, "Жалобница" оказывается текстом, вышедшим из круга сочинений непосредственных "сотрудников" Евфросина: среди ее авторов, "поморских старцев", живших в скитах, названы известный инок Мина, сторонник Евфросина, разносивший его писания против самосожжения, неоднократно упоминающийся в связи с этим в "Отразительном писании", и Галактион ("Галагтион"), единомышленник Мины, также известный из трактата Евфросина. Возможно, что и Мина, и Галактион, и два других автора "Жалобницы" (о них ничего не известно) юродивый Андрей и инок Иринарх входили в состав той "убогой шесторицы", к которой Евфросин относил и себя, перечисляя тех, кто осудил самосожжение и решительно отказал сторонникам "самоубийственного губительства" в праве именоваться "христианами" и в праве поминовения после смерти.
Авторы "Жалобницы" обращаются "чрез далное разстояние" к "аввам" и "богомудрым" старцам, "всюду рассеянным", с "соборным предложением" и "жалобным молением" рассудить о "странном учении" "самогубителныя смерти". Они кратко излагают историю распространения на Руси этого "необычного учения" об очищении огнем, называют имена "учителей" (в этой связи упоминается и Аввакум: "священнаго страдалца Аввакума протопопа неразсудна себя во свидетелство приемше"), описывают (кратко, в отличие от "Отразительного писания") саму самовольную "огненную смерть".
"Жалобница" содержит перечень местностей России, пострадавших от изуверской проповеди самосожжений. Это прежде всего г. Романов в Пошехонье (от него "воскипе... источник... и свирепо протече, яко огненная река, и разлияшася даже до моря в полунощных странех. . ."), Каргопольские, Новгородские, Псковские, Олонецкие пределы; авторы вспоминают палеостровские "гари" 1687 и 1689 гг., самосожжения на Двине (на Березовом Острове, в Холмогорах и на Ваге) и в далекой Сибири, указывают число человеческих жертв, молят о помощи, "понеже многочисленное приготовилися в нашей стране самех себе сожечь деревенскаго народу". По содержанию "Жалобница" представляет собой краткий очерк основных идей "Отразительного писания", близок ее текст и к сопровождающему трактат Евфросина краткому "ответу" ("малому обличению").
"Жалобница" поморских старцев продолжена в рукописи богатейшим корпусом полемических материалов, происходящих, по-видимому, из того же литературного центра, что и "Отразительное писание" Евфросина. Л. 136 158об. рукописи (с л. 136 начинается новый счет тетрадей с первой по третью) занимают выписки из св. Писания и святоотеческих творений, в основном о греховности самоубийства, причем часть выписок полностью совпадает с текстом дополнений к трактату Евфросина в рукописи ОЛДП. На л. 160 198 кижской рукописи (с л. 160 опять начинается новый счет тетрадей) находится неизвестное сочинение (без заглавия, начало: "Благословен Бог, вся премудростию сотворивый. . ."), направленное против проповеди самосожжения и весьма напоминающее "Отразительное писание". Тематика отдельных частей этого полемического текста, гуманистический пафос, логика построения доказательств, композиционные особенности (его фрагментарность), обращения к адресатам полемики то к "самосжигателю" ("Видиши ли, самосжигателниче"), то к "отдам и братиям", наконец, отдельные отрывки о еретиках, о сребролюбивом "учителе" Гавриле (л. 176 об.) и др. все это напоминает о трактате Евфросина. Одновременно существует связь и с "Жалобницей". Один из фрагментов этого сочинения историческая справка о начале раскола в церкви и начале проповеди самосожжения на л. 160об. 161 ("В лето от воплощения... 1666-е в царствующем граде великороссийским державы. . .") входит в состав "Жалобницы" поморских старцев (л. 120 121об.).
Таким образом, вопрос о соотношении текстов кижской рукописи в целом (включая "Жалобницу") и трактата Евфросина нуждается в подробном и специальном исследовании, однако уже сейчас можно утверждать, что текст кижской рукописи является ценным дополнением к "Отразительному писанию" Евфросина и может рассматриваться как один из его источников. Находка "Жалобницы" и продолжающих ее полемических выписок и фрагментов свидетельствует о наличии у Евфросина не только устных источников в виде сообщаемых ему сведений о самосожжении, как писал об этом X. Лопарев, но и письменных источников в виде обличительных сочинений его единомышленников, с которыми "высокоученый" Евфросин должен был быть знаком, а также специальных литературных заготовок, обычно предваряющих создание полемических текстов. По-видимому, кижская рукопись сохранила тот самый пласт подготовительных материалов к "Отразительному писанию", о котором упоминалось в "малых словесах", сопровождающих трактат Евфросина. В этом кратком "отвещании" (оно имеет характер соборного постановления, вынесенного от имени более чем двухсот иноков и старцев), в котором "новоизобретенное мученичество" решительно осуждено как противоречащее христианскому учению, сообщается, что кроме текста "Отразительного писания" и этого краткого "жесточайшего ответа" есть еще большой цикл выписок и полемических текстов на ту же тему, собранных Евфросином и иноком Миной: "Все же сии повести и учении инде у нась в пространство писаны, и у Мины есть оне все собраны, и листам и главам число, а зде то краткости ради оставльше, туды отсылаемь уведати хотящихь. Мы же... их же не помянухомь зде за скорость, еже обретается множество в божественнемь писании возбранение на самоубийственныя смерти.. ."
Таким образом, рукопись, входящая в состав сборника-конволюта из собрания музея "Кижи", № 219/2 (л. 118 198), сохранила материалы литературного "архива" "высокоученого инока" Евфросина и его сотрудников, прежде всего, по-видимому, труды "ревнителя" Мины.
Изучение этого "архива" несомненно прольет свет на историю формирования гуманистических идей Евфросина и сложения его текста. Дело в том, что интереснейший памятник старообрядческой публицистики XVII в. "Отразительное писание" Евфросина, в стилистическом отношении продолжающее традиции образной художественной речи Аввакума, совершенно недостаточно изучено как литературное произведение, причем целый ряд вопросов его художественной специфики связан и с проблемой цельности его текста. Композиционная "рыхлость" трактата, очевидная "непоследовательность", "сбивчивость" изложения, отмечавшиеся исследователями, вызывали предположение о его незаконченности. И. П. Еремин писал, что "трактат Евфросина производит впечатление чернового наброска к какому-то большому полемическому сочинению". Изучение текстов кижской рукописи позволит точнее представить самый текст трактата Евфросина и историю его создания. Обращает на себя внимание в этой связи приписка к "Отразительному писанию" в рукописи ОЛДП, из которой явствует, что в состав тетрадей "Отразительного писания", принесенных Миной "с Калуги и з Билева", входят не только сочинения Евфросина ("писма старца Евфросина"), но и сочинения других, близких ему полемистов ("и окрест его з братьею").
Текст кижской рукописи объясняет и крайне плохую сохранность письменных источников, связанную с остротой борьбы против самосожжений: сторонники "огненной смерти" уничтожали полемические сочинения противников ("Ты же, саможжениче, не токмо испытати и прочитати божественное Писание, но еже аще и увидиши где во святом Писании обличающе скверное твое учение самоубийственный смерти, и ты де-реши и терзаеши, и огню предаваеши. А у кого видиши от християн носяще и поучающе от самоубийства, то и убийством и смертью претиши, а учением своим возбранявши в домы приимати таковых, дабы не отвратили их от самоубийства" л. 171).
Сопоставление данных "Отразительного писания" Евфросина, "Жалобницы" поморских старцев, краткого "ответа" и, наконец, комплекса "архивных" текстов кижской рукописи позволяет лучше представить характер старообрядческого собора 1691 г. против самосожжений: собор был заочным, "аввы" и "богомудрые старцы", "всюду рассеянные", не съезжались вместе для решения этой острой проблемы и споров. Конкретное положение дел и богословские аспекты вопроса обсуждались на основе письменных текстов, приносимых в скиты "служителями всего собора" вроде известного уже Мины. Итогом обсуждения являлись "письма" скитоживущих иноков, распространяемые далее и способствующие выработке общего мнения.
Создается впечатление, что "Жалобница" была тем начальным текстом, написанным еще до "Отразительного писания", на основе которого началось "соборно" обсуждение проблемы самосожжений ("Сего ради... жалобница сия к раз суждению написася" л. 133). Текст "Отразительного писания" также служил фактической базой для обсуждения проблемы ввиду заочного характера собора. Наконец, текст краткого "отвещания", следующий в рукописи ОЛДП за "Отрази тельным писанием", был, по-видимому, одним из итоговых документов, своего рода "резолюцией" собора, содержащей, однако, и констатирующую часть решения; эту "резолюцию" следовало принять и, возможно, подписать.
Любопытна "Жалобница" и в литературном отношении: предшествуя по времени "Отразительному писанию", она уже использует многие полемические приемы, свойственные трактату Евфросина, и очень близка ему стилистически.
"Жалобница" поморских старцев против самосожжений (1691 г.)
Господи Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас.
Священнослужителем, великим отцем и архиереом, о Христе пастырски чиноначалствующим, и прочим всем, благодатию Духа Святаго хиротонисанным в дело служения тайнаго приношения бескровныя жертвы и в постничестве присно светлосиятельным аггелообразнаго схимоиночества, аввам отцем и богомудрым старцем, право правящим благовестия истинны евангелскаго богословия и апостолскаго свето-лучнаго проповеданнаго седмочисление от вселенныя утверженаго благочестия, содержаще истинный дохмат и правыя веры и всюду разсеянным за имя Христово пречестным отцем и братиям нашим, и всему богоименитому християнскому собору, единоревнителем отеческаго благоверия, от Бога и Отца и Господа нашего Исуса Христа и утешителя пресвятаго Духа благодать и мир преизообилно благодатно да умножится и в богоугодном житии сугубо о Христе здравствуйте.
Наше же недостойное смирение чрез далное разстояние усердно требуем вашего отеческаго благословения и духовне кланяемся до земнаго лица.
Соборное наше о Христе о нужных предложение и жалобное моление от сердечнаго воздыхания со слезами от нас, убогих // и скитоживущих поморских старцов, по именованию смирених и скимоиночествующих священноюродиваго Андрея, Галагтиона, Мины, Иринарха. Купно со всеми, еже о Христе з братиею, от мирскаго же достоиньства всемножественное в православии християн жетелствующих в Примории, северных странах, к вашему преподобию, о святосвященный личе, и ко всему богоименитому правоверных собору умилно поверзаем себе ниц на землю, и припадающе к чесным стопам благоразумия вашего источники обилныя слез проливаем, и жалостне молебный глас // простираем. Бедим и молим мы, недостойнии, вашу святыню имени ради триипостаснаго Божества, Отца, и Сына, и Святаго Духа, и ради заступницы нашея, Пресвятыя Богородицы Марии, и святых всех, бесплотных и во плоти поживших, учините по дохмату святыя соборныя и апостольския восточныя церкви правилне, о Святем Дусе собравшеся и по благодати богодарованныя вам премудрости расмотрите евангельскаго благовестия Христова, и божественных апостол проповеди, да все богодухновенное богословие от святых отец церкви писанием преданное, и жития святых мученик кровию запечатленное сия же вся соглядавше разумне // и богоугодне разсудивше, молим вашу святыню, мы, недостойнии, сподобите нас Господа ради истиннаго разсуждения здраваго смысла о главизне глаголемаго претолкования и страннаго учения на самогубителныя смерти, яже мы предлагаем и ясно извещаем по истории сей.
В лето от воплощения Слова Божия во исполнение по Писанию числа зверина 1666-е, в царствующем граде великоросийския державы бысть отступление от отеческаго благочестия православный веры, от злочестиваго деяния и лукаваго сонмища злобою и нечестием Никона патриарха, претвориша бо ся пастырие в волчее естество и разсвирепеша на стадо Христовых // овец и разгнаша я по горам и пропастям земным, и оттоле бысть пастырем оскудение, а безчиния вина. И ту явишася благочестивыя от нечестивых; овии убо, яко добрии воини Христови, мужественно ополчившеся противо нечестивых, и даже до крови храбро ставше, и по благочестии душа своя нещадно положиша; инии же вирхи горам постигоша, и пустынныя дубравы населиша, и ту соблюдающе со искуством благоверие. Другии же разслабевше душами своими на горшее, и предашася волком, яко пастырем, в погибель последоваша прелести латыноримскаго костела, и оставиша церковное благоверие // евангельския правды.
Нецыи же, извет благочестия восприемше, прохождаху сквозе грады и веси, и предлагающе простым людем необычное учение, странно толкующе божественое Писание, и новосекуще неведом путь нелепое учение самоубиственныя смерти. И на се явишася учители мнози по различию достоинства, иноческаго и мирскаго, и сташа в пререкание истиннаго дохмата в приличное разсуждение неправый веры. Токмо образом благоверия мирницы являющеся, делом же, яко убийцы, по Писанию разсуждающе, и нечувственне явишася проповедницы соблазну, и всюду растекошася на сиверных странах, и скоро плениша немалую часть ру//ския земли, даже и до днесь подвизают на самогубительное сожжение внутрь полунощных и западных стран.
Начало же сего необычнаго дохмата от Низу поволжских палестин, по извещению самоведцев, грубо начатца от крайняго неведения в Божественном Писании и проста человека поселянскаго рода, самосмышлением бо увещав малодушных сердца, и усладив изветом пресветлаго мученичества, и оградив воздаянием будущих благ, и тако преблазнив на саможигателную смерть изветом по ревности за правую веру, по действу же бытия от писания порочнаго и образом на естество досадителное. Се бо// действуется, но самоволне, на се в толпы собираются, купно же мужи и жены со младенцы своими, и многочисленне заключившеся во едином храме, и доволно ограждают храмину ту тростичами и соломою и изгребием сухим, и своими руками живых себе сожигают, останок же плотей зверем и птицам в снедь предается. И просмрадись земля в Низу, поволских палестинах, и бысть плачь и туга и запустение велико; нашему бо веку притча, а немощным соблазн, мудрым же в Писаниих недоуменное гадание.
Многочисленно число сожгошася, а душа их в безвестное отъидоша; о сем бо не неведомо бысть пречестным и великим//отцем и богомудрым в православии истинным страдалцем, но они, слышавше сию странно ужасную кончину, сердечно воздыхаете и лице свое слезами покропивше, от глубокаго же размышления сице рекоша, яко не подобает истинным християном тако творити, и ниже сицевая за мученики почитати. Истинное бо мучение честно, еже от мучителей страдание, а самоубийственныя смерти, по Писанию, порочны.
Но сие отеческое разсуждение нецыи презревше, устремившеся сами в чину учителей быти, нежели премудрых отец послушати, и тщателно распростроша сей саможжения догмат // узакониша твердо, яко бытие истинны, всюду возвещающе скорое покаяние чистителный огнь. И протече сие учение не по естеству речным струям от Низу по-волских палестин, даже до романовских предел. От граждан же романовских Семион поп с товарищи, мужие благоговейни суще словом, и житием, яко крин, процветоша, и ревностию благоверия многим образ быша, по сей закон саможжения с радостию прияша, и ублаживше згоревших паче прежних мученик. Тщателне же претолковаша на сие умышление и Божественное Писание во особное преписание, тетратныя свитки скоро издаша, и предпочтоша сия тетрати паче // евангельскаго благовестия, священнаго страдалца Аввакума протопопа неразсудне себе во свидетелство приемше, и усладиша народы ласкосердием словес, и оградивше надеждами будущих благ.
И явишася проповедницы беструднаго спасения и славнии учители самогубителныя смерти, не обинующеся бо глаголаху своим учеником, аще огнем или ножем подобает убивати самому себе, "да не отлучимъся, рече, правыя веры, яко ныне время антихристово есть и инако спастися отнюд не возможно". И ужалися от сего учения лехкомысленных душа, мневше истинное быти мученичество, еже веры ради//самово себе убити, нежели от мучителей пострадати. И сего ради возложивше всю надежду свою на ухищренное мудрование учителей своих, понеже зелно усладивше красноречием учения своего и умяхчивше препростыя сердца поселянскаго народа, повелевающе в толпы собиратися, яко бесловесным в день заколения, и купно самим себе сожигати немилостивно.
И бе видети чюдо странно, и слышати повесть бытия ужасно, и великому плачю и рыданию достойно: начаша бо людие совокуплятися соборне, купно вси, старыя и юныя, мужие и жены, отроки и девицы, и на се строити храмины, угодныя им. И на скорое себе сожжение доволное//собравше, таже себе отдающе все имение в руце учителем своим. Тии же, вземше имение, отходят без вреда восвояси, оныя же, яко самоволныя насмертники, купно стекаются в оную готовою хлевину, младыя же своя дети ласкателне обещанми прелщают, инех же по нужди с собою влекут, ссущия же младенцы отнюд от себе не отлучают, и тако вси собравшася, яко во гробе заключаются, двери же и скважни твердо заклеплют, чтобы ни един уголзнул во время лютости огненныя. Сия же вся творят не тайно, но всем явно. Сего ради церковныя причетники и селския началники возве//щают о сем воеводам и судиям градским, они же скоро на се посылают готовыя воины и повелевают всячески увещавати, иже мирными словесы.
Егда воины приидут ко оным насмертником, и ту стекаетъся множество людей, и сродники оных самоключенных, стояще доволно, слезят, вси же людие и воины и поселяне мирными словесы и жалостными гласы доволно увещевают и всячески молят, дабы отнюд самогубителне смерти не предавалися, и от судей милостивное прощение получили. Они же сему отнюд не внимают, токмо, яко от гроба, скважнею клятвенныя глаголы отрыгают, туне и всуе проклинают царя и //владыки, иже во власти сущих, и всякого судию всякими клятвами всех анафеме предают, сродники же своя и други досадителне укоряют и сице рекуще: "Яко вы хощете жити на земли и служити антихристу, а мы ныне восходим от вас на небо". Таже вземъше огнь в зажигают своими руками внутрь храмину ону, и тако предаются свирепству огненному немилостивно на смерть.
И ту предстоящий людие видят чюдо страшно и слышат дивство необычно и ужасно. Егда бо внутрь оной хлевины огнь возгорится, тогда от сих самоключенных насмертников изходит жалостной// вопль и голка велика, от мужей нелепое крыча-ние, от жен жалостное восклицание, юношее торкая туга, от девиц жалостный вопль, и паки от младых детей, ссущих младенец, и пищание, и восклицание подобием и образом, якоже во аде и геене. От всех слышится "ох!", "горе!", "увы!", даже до последняго издыхания необычно же крычат и вопиют. Егда бо уже огненное свирепство умножится, тогда бывает крови возкипение и плотей сквар, от горкаго же смрада воздух отягчайся, людие предстоящий умилно слезять и со тщанием огнь погашают, и борзо храмину оную терзают, яко да изведут их от само // губителныя смерти, но ничтоже успевают.
Они же, скоро опалившеся, умирают, и душа их от недоумения, по Писанию, яко в безвестная отходит, плоти же избыток зверем и птицам пища бывает. И едва кто от них в погребение земли предается, вси людие, яко самоосуждеников, гнушаются.
Все же сие бысть в пределах Романова града, в Палестине Пошехонския волости, простаго народу поселянскаго даже до пяти тысящ сожгоша сами себе от учения и поощрения учителей романовских. Сами бо отнюд не сожигаются и недостойных, глаголют, быти таковыя смерти, токмо якоже честнии проповедницы // учением красноречия и словесы ласкосердыми умегчающе беседы учения своего паче елея. И та суть, яко стрелы, пронзоша сердца незлобивых. Сего ради ужаснуся весь простый поселянский род, мневше бо, яко се истинный закон есть и несть инако очиститись кому от грехов своих, токмо сим чистителным огнем саможжения. И бысть всяко покаяние во отчаяние, и всяка добродетель в попрание, и всюду процвете грех, яко терние, понеже людие от веры уповающе на чистителный самосожжения огнь, нежели на благая дела.
Слышавше же сия, богомудрии учитилие и искуснии снискателие Божественнаго Писания, ревностию духа по Христе распалаеми //и от далных стран в путь шествия подвигшеся, и не беструдне приидоша ко учителем романовским, начаша о Христе мо-лити и мирно увещевати от Божественнаго Писания. Сия же они слышавше, и нечювственне в досаждение вменивше, от гнева и ярости на прекословие вдашася, предлагающе писание, неприличное их учение, и показающе свитки самоволнаго их протолкования, и сими оградившеся паче евангельскаго богословия, и учинивше со отцы прение велико, и не-послушни явишася пастырю о Христе духовному священноиноку отцу Досифею и всем пречестным отцем и братиям, в православии християном, токмо себе едины // мневше от кованных сердцем в мудрости быти, утвердивше бо себе закон самогубителнаго жжения в пререкание истиннаго церковнаго догмата, и явиша себе образ и надписание всем учащих на самосожжение. Аще бо сами и не згоревше, ниже хотяще сожещися, но благоденственно живуще, яко честнии учителие, всем же верным повелевающе самых себе живых сожигати.
Воскипе бо источник от Романова града и свирепо протече, яко огненная река, и разлияшася даже до моря в полунощных странах, и сожже многия райския кедры, и высокия кипарисы искорени, благоплодныя же маслины до конца иссуши. И помрачися светлая// Русия не от чювственных древес опалением, но скаром и дымом человеческих телес сожжения, изнемогоша бо в премудрости маловерных душа и опалишася християнстии людие, яко главня.
От сего новосмысленнаго самозжения огня возвыси бо ся пламень сей в Поморских странах и сожже две отрасли Соловецкаго монастыря Игнатия бо и Германа, благоискусных старцов. Исперва убо быша ревнители правому догмату, и постническое житие богоугодне провождаху, но не вем, како пленишася; законом начаша бо проповедати чистительный огнь, возвеща//юще бо всем скоро быти всемирную кончину, антихриста же и пророки уже пришедших. К сему же и иная прорицаху необычно, и быша образ самоосмысленному безчинию, простым же поселяном претыкание и соблазн. Отрекоша бо ся людие добродетелнаго покаяния, и отвергоша себе трудолюбие и пост, и даша себе в слабости и растленное житие, и глаголют бо друг ко другу: "Ядим и пием, воутрие же огнем очистим согрешения наша!"
И опровержеся добродетель, и умножися беззаконие.
Оле, дияволе и супостат! От десных бо крадет и на шуйце погубляет, кто доволен укрытися // козней его, каковы бо столпы от основания низложе! Быша бо иногда исповедники веры Христовы, а се внезапу явишася учителие странному закону, пропо-ведающе без труда спасение огнем очищение. Усердно же веровавше поморстии людие, якоже иногда в римский чистец, и не токмо имение, но и душа своя предавша в руце учителем своим. Они же, яко предающе огню, и всюду умножишася насилование, и крадба, женам от мужей внезапное восхищение, отроком и девицам бедное разлучение от родителей своих. И умножишася всюду плачь и туга и запусте//ние велико, тмочисленное бо сожжгоша сами себе поселянскаго рода, и многия села и жилища запустеша.
Градския же жителие отнюд сего не творят и ниже сами себе сожигают, точию бо слышавше таковую безгоду поселянскому роду, сердечно воздыхают и непрестанно Бога молят, чтобы утолил Господь самосожжения мятеж и уцеломудрил бы раз-суждением еуангелския правды. Видяху необычнаго догмата нелепыя законы, и великое погубление неповинныя смерти, и крови, от многаго размышления недоумевшеся, и учителей саможжения клятве предают, понеже безчисленное бысть погубление. Поморским// странам и многое запустение поселянским родом, невежественне бо пожгоша сыны и дщери своя огнем, и грубо пролияшя кровь неповинную ссущих младенец, еже от века неслышанное се дело, и ни в Писании где хто обрящет таковое погубление простым людей, якоже творят нынешний учители самосожжение и претолкователие Божественнаго Писания, колико сожгоша сами себе в Низу, поволских странах.
Что же от романовских учителей згоревших и кто им число изочтет, токмо Бог един весть. В северных // же странах многочисленное згоревших и ниже мест описати возможно. От Игнатия бо и Германа, соловецких старцов, и их учеников в Каргополских пределех боле седми сот мужей, и жен, и детей сожгоша сами себе. Сам же Игнатей, собрав две тысящи и пятсот, и со всеми заключившася в манастыре в Палеострове, и взяв множество книг, и чудотворныя иконы, и прочия церковныя вещи, и ту пожгоша сами себе вси от мала и до велика их, иконы же, и книги, и церков пожгоша.
По двою лету сего ужаснаго и страшнаго пожара Ерман, старец// соловецкий, и ученик его Емельян, и собравше болше двою тысящ поселянских мужей, жен и детей в той же монастырь, в Палеостров, и сотворивше такожде, якоже Игнатий, сожгоша сами себе, икон же и книг многочисленное с ними згореша, церков же и монастырь до основания сожгоша.
Того же лета и доброписец и певец Иосиф, поморский старец, опроверже себе в необычный дохмат, благонадежно упова на самосожжения чистец, и собрав поселянский чади триста и пятдесять, и со всеми сими купно и сам сожжеся; и на Березовом Острове полторы тысящи згорело, лопския погосты // до конца запустеша, людем же сожженным Бог весть число. В Новгороцких же, и Псъковских, и Олонецких пределех толико множество поселянских людей, яко хврастия, сами себе сожгоша от учения сего страннаго догмата. Еще же в Колмогорской и Важской Палестине многочисленное сожгоша сами себе.
И что много испытовати о сем! Промчася устав сей и до Сибирских предел, и укрепися догмат саможжения твердо, паче еуангельскаго благовестия Христова, и бысть, яко мечь пресечения верным християном, и умножися всюду любопрения и вражда, возвыси бо ся закон саможжения, и попрася церковное// разсуждение, и проповедася всюду, якоже римский чистец.
Сего ради бысть християнским пастырем досаждение и укоризна, саможжению же возвышение и дерзость, паче же скитником пустынным великое утеснение, понеже мужественно сташа противо саможжения догмата, изволиша бо бедно страдати, нежели церковный закон преложити и самогубителному сжению последовати.
Сего ради саможжению учители заповедаша учеником своим таковых в домы своя не пускати, и потребное в милостыню отнюд не давати, паче же яко хулников и// мятежников бегати и отвращатися, и всячески не слушати ни единого словеси учения, да некако обратившее и покаянием спасутся, а их, яко губителей и язычников, отбегнут и тако бысть им в претыкания и соблазн даже до днесь. Аще ли лицемерующеся пред человеки, якоже романовстии учителие глаголют: "Яко уже мы сего не творим, и не учим", обаче же несогласующихся с ними и неприемлющих устава саможжения, таковых всячески отвращаются и ненавидят, и в домы своя не приемлют и учеником своим возбраняют при имати.
Сего ради от нас, смиренных, богомудрым отцем и жалобница сия к разсуждеиию написася. // Преждереченному последствует и молебное предложение от нас, смиренных и скитоживущих поморских старцов, по именованию вышеписанных, со множеством християн к вам, священопастырем и бого мудрым великим отцем, и ко всему богоименитом правоверных собору, содержащих благочестия истиннаго догмата восточныя церкви.
О имени Господа нашего Исуса Христа всюду живущим неразделно, просим соборнаго о Христе всем полезнаго разсуждения и молим благодатию Духа Святаго мы, недостойнии, ваше преподобство бо-гомудрых отец сословие: не презрите Господа ради всемирнаго лика молебный глас от усердия// и услышите жалостно вопиющих чрез далное разстояние и умилно слезящих ны за общее смущение от саможжения, помилуйте! От болезненных бо душа предложихом повесть во истории сей к расуждению премудрости вам по Евангелию Христову и во благопотребное поможение к церковному исправлению по божественных апостол учению и седмочисленных собор правилному изложению в полезное всем спасение и в приличное християном утвержение.
Сего ради подсвистайте пастырьски о Христе богословия гласом и накажите церковная чада Божиим страхом, яко да правилне о Святем Дусе саможжения мятеж восхластится, и всяк соблазн претыкания // вашим о Христе отеческим судом да пресечется, и свет пред человеки благоверния истинно возсияет, благоплодныя добродетели евангельскаго жития возрастивше и премудрости талант вернии раби мно-госугубне принесше и вечней радости наследницы будут Господа своего. Вы же, яко добрии пастырие словесному стаду Христовых овец, друголюбное показующе о друзех полезное учение, бодренно стрегуще церковную ограду и доброподвижно отгоняюще пагубныя волки, усердно полагающе душа своя о овцах, подражающа пастырю первоначалнаго Христа, от него же восприимете сугубую мзду // трудом своим в будущей славе ясныя венцы, во царстве же небесном светлыя почести, ныне же пребывающе в богоугоднем житии, сугубо о Христе присно здравствуйте. Чрес далное разстояние усердно требуем о Христе вашего, преподобных отец, благословение и любовно кланяемся до земнаго лица. От начала века осмыя тысящи 199-го, месяца въ 25 день, жалобница сия написася.
Учините милостиво, отцы святии, Господа ради, порадейте усердно о сем разсуждении, понеже многочисленное приготовилися в нашей стране самех себе сожечь деревенскаго народу. Сего ради подайте руку помощи о Христе таковой бедности християнским душам.
Н.С.Демкова "Сочинения Аввакума и публицистическая литература раннего старообрядчества", Издательство Санкт-Петербургского университета, 1998
По материалам источников: Самарское Староверие